neděle 18. září 2016

Dovolená po našemu

Písečná, téměř hedvábně jemná mořská pláž, svěží šplouchání vln průzračně čisté slané vody, medově hnědá pokožka vyhřátá od celodenního slunění a lenošení...
Jo, tak přesně takovou dovolenou jsem nezažila už 12 let a dokud mě nohy ponesou přes hory a doly, tak ji ani v nejbližší době znovu nezažiju. (No, nelžeme si, především dokud si nevydělám pořádný balík peněz, který hned nerozfrcám, tak takovou dovolenou znovu nezažiju.) Naštěstí ale nejsem vyloženě mořský typ, mé postavě více lichotí černočerná outdoorová výbava než nicotné pestrobarevné bikiny, a na konci dne budu stejně spokojenější po zafuněném stoupání z kopce do kopce než po válení a sbírání svého rozteklého těla po pláži.

Samozřejmě že hned druhý den po příjezdu do vyšších nadmořských výšek zpochybňuju veškerá svá životní rozhodnutí týkající se dobrovolného drápání se na Medvědí kamen a jiných sado maso srandiček, a přemýšlím, proč já vlastně ty Jeseníky tak adoruju, i když se svou nefyzičkou občas plivu plíce. Článek tudíž věnuji na oslavu jesenické turistice a Jeseníkům jako krásnému, zelenému celku, a především jako veledůležitou vzpomínku a připomínku dovolené 2016.

Tak co na těch Jeseníkách vlastně je?

1. Vše začíná výběrem a založením pevného a vzácného vztahu. Musíte si sednout, musíte mít dávku soukromí, no zkrátka měla by to být láska na první pohled a jedna noc by vás neměla stát polovinu výplaty. My si tento rok vybrali  lokalitu Lipové - lázně (já vybírala) a bylo to awesome (já jsem awesome, protože jsem to vybírala.) Apartmán v penzionu Jeřábek byl útulně a nově zařízený 1+kk s vlastním sociálním zařízením, které bylo skryto za poloprůhlednými dveřmi, což jistě dá vašemu vztahu nový rozměr, pokud jste v jeho začátcích. Jediné, co mi chybělo, byl bowling a biliard, který jsme předchozí roky navštěvovali po večerech v Ostružné. Holt není každý rok posvícení.

Výhled 10/10.

Rodinné ubytování v Ostružné mělo také svoje kouzlo.

A hlavně mělo poblíž biliard.


2. Vychlazená Holba je top mana při toulkách Jeseníky. Nejlépe si ji nevychutnáte v zatuchlém baru, nýbrž přímo v Lesním baru v Horní Lipové.

Taková ta idylka v baru.



Zde vidíte sedmé nebe ufuněného horského turisty.

3. Horské kilometry mají svá specifika. Dva kilometry jsou někdy ve skutečnosti pět kilometrů, pět je někdy deset, a deset jsou někdy dva, protože jak blbci chodíte dokola a úplně blbě.

4. Vzhledem ke zvýšenému výdeji energie můžete bez výčitek svačit sladkosti a oplatky. Co můžete, dokonce musíte! A pít ovocné pivo a kofolu! Tak!

5. Cesta na Praděd patří v Jeseníkách k těm méně náročným. Pro mě osobně je největší očistec cesta Ramzová-Čerňava, kopec do Lesního baru (jsem pecivál no) a po letošku cesta z Pomezí na Medvědí kameny. Ale Praděd? Procházka.


6. S tím související must-go: Vodopády Bílé Opavy.


Doporučuje 9 z 10 kamzíků.

7. A s tím související must-go pro všechny vodopádomily jako jsem já: Vysoký vodopád. Úžasná horolezecká prolízačka.



To se nedá fotit, to se musí vidět.

8. 9 z 10 turistických zastavení nabízí skvostný výhled do krajiny. Od Zlatého Chlumu, přes Čertovy kameny až po Praděd.



Čertovy kameny byly také moc zábavná prolízačka, hlavně pro méně pohyblivé a výškobojné turisty.

9. Okolo města Jeseník nikdy nebudete trpět žízní. Lázeňská oblast nabízí několik naučných stezek, které vás vedou podél mnoha a mnoha osvěžujících pramenů. Z nich tak každý sedmý možná i poteče.

Přišli, napili, odešli, doma se nepo... Víte co. Takže cajk.

10. Venkovní wellness u Bezručova pramene. Zážitkový chodník byl vážně docela zážitek, protože se na něj moje nohy těšily asi 15 kilometrů.


Byli jsme na pár minut přírodní lidé a nožičky to uvítaly.


11. Kde jinde uvidíte tak hezký dendrofon? (Ne fakt, kde? Já s ním měla letos své poprvé!)


12. Či jiné dřevěné srandy?




13. Můžete si vyhodit z kopejtka. Ideálně v minipivovaru Kolštejn v Branné.





14. Všude se pasou krávy, klidně i vám přes cestu.


Krávy jsou tu pobožné, mívají srazy u kapliček a tak. Prima holky.

15. Prostě si to báječně užijete, odpočinete si od lidí a pak budete brečet, až kopce uvidíte jen ve zpětném zrcátku a velkoměsto přímo před váma. Fňuk. Já nebrečím, to mi jen Praděd spadl do oka.

Jeseníky jsou prostě láska na celý život.


Žádné komentáře:

Okomentovat